Už dlhšiu dobu sme sa chystali na výpravu na hrad Pajštún. Niekoľko krát nám to pokazilo počasie, až sobotu 7.5. sa na nás usmialo slniečko a my sme sa vybrali objavovať nové miesta.

Stretli sme sa na autobusovej zástavke v Malackách o 8.00 ráno. Nasadli na autobus smer Bratislava, keďže naším cieľom bola Stupava. Cesta do Stupavy nám trvala asi 25 min. a už sme sa mohli na výpravu vybrať po vlastných. Z autobusovej stanice sme sa presunuli viac do centra mesta kde sme našli aj prvé turistické značky. Na námestí pred kostolom sme vytiahli mapu a naštudovali cestu, modrá trasa, žltá trasa a sme tam. Ešte na námestí v Stupave pred tým ako sme vyrazili smer hrad sme spozorovali jedno krásne netradičné zviera. Cez cestu na nás pozerala ťava. Tak sme ju chvíľku pozorovali a hneď nám je aj veselšie a vyrážame.

Ešte asi takú pol hodinku kráčame po asfaltovej cestičke cez rekreačnú časť Stupavy. Prechádzame okolo hotela, tenisový kurtov, penziónu a vyberáme si, kde sa po ceste späť zastavíme občerstviť. Prichádzame na križovatku kde už začína žltá značka a vchádzame do lesa. Tu už začíname pomaly cítiť aj to, že hrad sa nachádza v Malých Karpatoch a chodník začína mierne stúpať. Rozprávame sa, sledujeme žltú značku a cesta nám uteká. Ani sme sa nenazdali a už sme pod hradom. Tu sme sa všetci počkali a pokračujeme už priamo na hrad. Zložíme ruksaky a už objavujeme aké bohatstvo tu zostalo po našich predkoch.

Rozložíme sa na slniečku, vyberáme desiatu a užívame si oddych s krásnym výhľadom. Niektorý si užívaju krásne výhľady, niektorý vyťahujú karty a niektorý len tak posedávajú na krásne upravenej trávičke. Keď sme nabrali dostatok síl, presúvame sa do kameňolomu, ktorý je kúsok pod Pajštúnom. Tu si zakladáme oheň a opekáme si neskorý obed.

Potom pomalým krokom zostupujeme späť do Stupavy, zastavujeme sa na terase na kofolu a nanuky. A potom nás už čaká len rýchla cesta na autobus, posledné 100-metre už aj behom a spokojne unavení sa vraciame domov.

Zrúcanina hradu leží na vápencovom brale nad dedinou Borinka vo výške 486 m n. m.. Bol postavený pravdepodobne v prvej polovici 13. storočia a prvá písomná zmienka je z roku 1273. Počas jeho hostórie sa na ňom vystriedalo niekoľko majiteľov. Poslední boli Pálfiovci a Károliovci. V 18. storočí hrad vyhorel, prešiel čiastočne rekonštrukciou a bol využívaný ďalej. V roku 1809 ho zdemolovali napoleónske vojská a od vtedy je len ruinou. Tu si môžete prečítať viac o histórii hradu http://www.hrady.sk/?article=7.

Verím, že všetkým 15 účastníkom výpravy sa páčilo a budú mať pekné spomienky.